Luchtvaartmaatschappijen en luchthavens heroverwegen hun regelgeving rondom gezondheid en veiligheid om reizigers weer het vliegtuig in te krijgen.
Mondkapjes zullen waarschijnlijk verplicht worden op vluchten. Bij KLM is dit al zo.
Sommige experts voorspellen dat er een afstandsvriendelijke klasse komt in het vliegtuig, net als een conciërge die veelbezochte plekken zoals het toilet regelmatig schoonmaakt.
Ook moeten passagiers mogelijk een document als bewijs van immuniteit tonen.
Hoewel de coronapandemie de reisindustrie zo goed als verwoest heeft, zijn de meeste experts het erover eens dat reizen weer op zal leven. De vraag is alleen wanneer en hoe.
Sommige experts voorspellen een tweede en zelfs een derde uitbraak van het nieuwe coronavirus en verwachten tot 2021 geen terugkeer naar een relatief normaal.
Luchtvaartmaatschappijen en luchthavens worstelen om reizigers weer aan het vliegen te krijgen en heroverwegen hun gezondheids- en veiligheidsbeleid, om het vertrouwen van passagiers te winnen en verspreiding van het virus te voorkomen.
Er zijn meer dan 70 manieren waarop vliegreizen kunnen veranderen na de pandemie, denkt SimpliFlying, een adviesbureau voor marketingstrategie van luchtvaartmaatschappijen. Het gaat om wijzigingen van procedures en geheel nieuwe maatregelen.
Dit is een greep uit de meest recente nieuwe procedures en beleidsmaatregelen die mogelijk later worden geïntroduceerd.
Misschien ben je verplicht om een bloedtest of neusuitstrijkje te laten afnemen voor een vlucht of bij aankomst.
In april is Emirates begonnen Covid-19-bloedtesten af te nemen bij passagiers die vertrokken vanuit Dubai. De testen gaven binnen 10 minuten resultaat. Hoewel de test nog niet beschikbaar is voor wijdverbreid gebruik, hoopt de luchtvaartmaatschappij de testcapaciteit in de toekomst op te schalen, zei Adel Redha, operationeel directeur van Emirates in een verklaring.
Hong Kong heeft als eerste ter wereld een test op Covid-19 verplicht gesteld voor alle passagiers die aankomen op de luchthaven. Tokyo Narita Airport vereist een test bij passagiers die uit landen met een hoog risico komen, zoals Italië of de Verenigde Staten, hoewel het resultaat twee dagen op zich kan laten wachten.
Temperatuurchecks kunnen de norm worden.
Air Canada is de eerste Noord-Amerikaanse luchtvaartmaatschappij die verplichte temperatuurchecks heeft ingevoerd voorafgaand aan een vlucht. Dit is onderdeel van het nieuwe CleanCare+-programma dat op 15 mei in werking is getreden en bevat ook een gezondheidsvragenlijst, evenals een verzorgingskit compleet met desinfecterende handlotion.
In Abu Dhabi is Etihad kiosks aan het testen waar de gezondheid van passagiers in de gaten wordt gehouden. En in Puerto Rico slaan warmtebeeldcamera’s alarm als iemand met een lichaamstemperatuur hoger dan 37,9 °C door Luis Muñoz Marín International Airport in San Juan loopt.
Je zal waarschijnlijk een mondkapje moeten dragen tijdens de vlucht.
Aangezien het op veel openbare plekken al verplicht is om mondkapjes te dragen, zal het geen verrassing zijn dat de meeste luchtvaartmaatschappijen ze ook verplicht stellen voor passagiers. De internationale luchtvaartorganisatie IATA beveelt zelfs verplichte gezichtsbedekking aan voor zowel de passagiers als de bemanning. KLM heeft dit al ingevoerd.
Vergeet hutjemutje in de rij staan – mogelijk krijg je een bericht op je smartphone dat het tijd is om te boarden.
De directeur van de Londense luchthaven Heathrow John Holland-Kaye denkt dat de rijen voor het instappen wel een kilometer lang kunnen worden met de maatregelen om afstand te houden. Vliegvelden hebben hier niet genoeg ruimte voor.
In de strijd tegen drukke rijen, zouden de locatiegegevens op je smartphone je aankomst op het vliegveld kunnen doorgeven, waarna een check-in buiten de terminal volgt, aldus The New York Times. Daarna word je naar een veiligheidstunnel geleid waar passagiers zich verder bewegen terwijl ze in sciencefictionstijl gescreend worden door de gezondheidsautoriteiten.
Volgens The Daily Mail zouden passagiers een bericht op hun smartphone kunnen ontvangen als het tijd is om te boarden, waarmee het niet meer nodig is om in de rij te staan.
Vliegen kan duurder worden.
Terwijl sommige experts lagere tarieven voorspellen om reizigers te lokken, verwacht de internationale luchtvaartorganisatie IATA dat de ticketprijzen op sommige plaatsen tot 54 procent kunnen stijgen, vanwege de maatregelen en het lagere aantal stoelen dat kan worden verkocht.
Volgens IATA reduceren de sociale afstand-maatregelen de maximale capaciteit van vliegtuigen naar 62 procent, terwijl de meeste luchtvaartmaatschappijen hun vliegtuigen voor 77 procent gevuld moeten hebben om break-even te draaien.
Het design van vliegtuigen zou fundamenteel kunnen veranderen.
Het Italiaanse ontwerpbureau Avio Interiors heeft mogelijke oplossingen gepresenteerd om vluchten gevuld te houden en tegelijkertijd de blootstelling van passagiers aan elkaar te minimaliseren. In het ‘Janus’-ontwerp staat de middelste stoel in een rij van drie steeds andersom, waarbij passagiers worden beschermd door transparante scheidingsschermen.
In plaats van het vliegtuiginterieur volledig te herontwerpen, heeft de Franse luchtvaartingenieur Florian Barjot ‘PlanBay’ gecreëerd, een verwijderbaar schild voor op de middelste zitplaatsen dat passagiers zowel van achteren als aan weerszijden van hun stoel beschermt.
Er zou een afstandsvriendelijke klasse kunnen ontstaan.
Auteur en futurist Ross Dawson vertelde Insider eerder dat hij denkt dat mensen “zeer gevoelig zijn voor het risico op een pandemie”. Hij voorziet dat luchtvaartmaatschappijen hun voorzorgsmaatregelen moeten aanscherpen. Dat houdt ook in dat ze verschillende gradaties van afstand tussen mensen gaan aanbieden.
Dawson voorspelt zelfs een nieuw soort klasse in het vliegtuig, die hij grappend ‘isolatieklasse’ noemt. Denk hierbij aan stoelen met scheidingsschermen ertussen en kleine kamers zoals we die soms zien in de eerste klas.
Een lichaamsdesinfectie-unit en misschien zelfs een schoonmaakrobot kunnen alledaags worden.
Hong Kong International Airport voert tests uit met units waar mensen binnen 40 seconden van top tot teen gedesinfecteerd worden dankzij een antimicrobiële spray. Ook zijn er tests met schoonmaakrobots die gebruikmaken van een UV-sterilisator en met luchtsterilisators om de publieke ruimtes te ontsmetten.
Tassen moeten afzonderlijk gedesinfecteerd worden.
SimpliFlying voorziet dat bagage zijn eigen mist- of UV-desinfectieproces doorloopt voordat het in vliegtuigen wordt geladen, wat ‘sanitagging’ wordt genoemd.
Zowel terminals als vliegtuigcabines kunnen contactloos worden.
In een poging het aantal contactpunten te minimaliseren zal het opbergvak in de rugleuning, naar verluidt de op een na meest besmette plek in een vliegtuig, leeg blijven of helemaal worden verwijderd, voorspelt SimpliFlying in een rapport.
Touchscreen-entertainmentsystemen worden mogelijk vervangen door verschillende manieren om eigen apparatuur aan te sluiten, om zo films en series te bekijken tijdens de vlucht.
“Om het entertainmentsysteem tijdens de vlucht te vervangen, zouden luchtvaartmaatschappijen er misschien voor kunnen zorgen dat bij elke zitplaats USB- en stroomuitgangen beschikbaar zijn, en dat er een of andere apparaathouder of standaard beschikbaar is”, stelt het rapport voor.
Op luchthavens ziet SimpliFlying een toename van contactloze kiosks (vergelijkbaar met die van Etihad in Dubai) waar passagiers zowel kunnen inchecken als een gezondheidstest ondergaan. Een volledig biometrische check-in en immigratieproces gebaseerd op gezichtsherkenning behoort ook tot de mogelijkheden. Dit is al gangbaar op luchthavens met internationale routes.
Warme maaltijden zijn verleden tijd.
Veel luchtvaartmaatschappijen zijn momenteel bezig met het volledig afbouwen van de foodservice of met het overschakelen op koude en voorverpakte maaltijden. In plaats van water bijgevuld krijgen in een beker zullen passagiers aan het begin van elke vlucht een eigen fles krijgen om het aantal contactpunten te verminderen, schrijft SimpliFlying, die ook voorstelt dat passagiers hun maaltijd bij contactloze automaten pre-flight kunnen kopen.
Een conciërge kan onderdeel worden van het cabinepersoneel.
SimpliFlying werpt de mogelijkheid op om een conciërge aan boord te hebben, wiens taak het is om tijdens de vlucht de toiletten regelmatig schoon te maken en andere plekken die veel worden aangeraakt.
Plexiglasschermen worden alledaags.
Plexiglasschermen tussen luchthavenpersoneel dat klanten ziet en tussen passagiers worden overal de norm, van check-in-balies tot winkels en eet- en drinkgelegenheden.
Naast een ID zul je een soort van immuniteitsdocument of gezondheidscertificaat moeten laten zien.
Thailand eist nu al dat passagiers die vanuit bepaalde landen vliegen een gezondheidscertificaat overleggen dat hen Covid-19-vrij acht voordat ze aan boord gaan van vluchten naar het land. IATA heeft iets dergelijks voorgesteld, met een suggestie voor een ‘immuniteitspaspoort‘.
SimpliFlying vergelijkt deze met de gelekoortscertificaten die passagiers moeten laten zien voordat ze naar bepaalde regio’s kunnen reizen.
Je moet misschien nog vroeger op het vliegveld zijn.
Aangezien zowel mensen als hun bagage gedesinfecteerd moeten worden en gezondheidschecks het nieuwe normaal zijn, kan het inchecken en boarden langer duren. “Mensen moeten misschien vier uur voor vertrek op het vliegveld zijn, afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij, het vliegveld en de procedures.”
SimpliFlying voorspelt dat gezinnen met kinderen en ouderen waarschijnlijk de meeste hinder ondervinden en dat dit zakelijke reizigers ertoe kan zetten de auto of de trein te pakken.
Lees meer over reizen:
- Reiziger mag geld terugeisen van geannuleerde vlucht vanwege coronavirus – dat kan Air France-KLM in theorie €3 miljard kosten
- Corendon biedt vanaf 26 juni vakantiereizen aan inclusief coronatest vooraf – maar dan kun je niet meer van het resort af
- Dit doen grote hotelketens als Hilton en Mariott om hun kamers zo schoon mogelijk te houden in de 1,5-metermaatschappij